Musikk – Band/Vokal

Intervju med Jonathan på musikklinja

Hils på Jonathan! En rockemusiker med facsinasjon for jazz og alternativ musikk. Han går på Musikk Band/vokal. Hva gjør de på linja, hvordan er livet som fhs-elev og hvordan lager han musikk?

Jonathan Choquet er nitten år gammel og kommer fra Tønsberg. Høsten 2021 startet han på Musikk Band/Vokal. Tidligere har han gått på Musikk, dans og drama på Greveskogen vgs der han lærte av en klassisk gitarlærer. Nå anser han seg som rockemusiker.

Hvordan startet din interesse for musikk?
– Jeg tror det startet tidlig. Jeg husker faren min pleide å sette på Rammstein i stua når vi skulle spise middag og sånn. I stedet for å rope på meg når det var middag, så satte han på musikk og da kom jeg løpende ned av meg selv.

Brødrene mine er også veldig musikkinteresserte. De har hørt veldig mye musikk og den ene broren min er DJ. Han spiller på mange musikklubber i Oslo. Jeg husker at han alltid hørte på Vinyl på rommet sitt, hele tida. Så når jeg var på rommet hans var det alltid musikk på.

Hva er den første sangen du husker?
– Det må nok være Du Hast – Rammstein.



Hvilke instrumenter spiller du?
– Jeg har spilt gitar i 6 år. Jeg lærte av en klassisk gitarlærer på videregående og lærte mye teknikk der. Og kan du gitar så kan du enkel bass også.. Men nå blir sikkert mange bassister sinte, hehe.. Spilte trommer i korps i flere år da jeg var liten, men hadde glemt alt. Så jeg startet egentlig helt på nytt her. Har spilt trommer en time hver dag og har blitt ganske dreven. I høst meldte jeg meg på band valgfag og da valgte jeg bevisst å spille trommer, siden jeg ikke kunne det så godt fra før. Det er fint å lære i fellesskap og vi blir ganske samkjørte etter hvert.

– Jeg oppdaget at jeg hadde lært meg feil pusteteknikk når jeg synger fra videregående, men etter at jeg kom hit har jeg blitt ekstremt mye flinkere og nå føler jeg at jeg har lært det. På piano kan jeg bare basic akkorder men det er bare sånn «monkey see – monkey do». Men nå lærer jeg teorien bak piano samtidig som jeg spiller.

Det er lettere å lære i dette fellesskapet. Man blir veldig godt kjent med lærerne og det gjør at jeg har mer lyst til å lære. Her handler det ikke bare om karakterer. Vi får lære det som er viktig for oss, vi lærer fordi vi har lyst og fordi det er gøy.


Hva slags musikk hører du på?
– Egentlig på all slags musikk. Men det jeg brenner for er type indie jazz og rock, alternativ rock og eksperimentell musikk. Og jazz er veldig gøy å spille teknisk. Jeg er en rockemusiker som ikke liker støy. Jeg kan bli litt irritert av smålyder som ventilasjon, men elsker rockemusikk.

Hvordan lager du musikk?
– Jeg hører mye musikk og melodier når jeg tenker, og så overfører jeg til beste evne til instrumentet. Så spiller jeg alt fra minutter til timer helt til jeg er fornøyd. Tenker stort sett alltid på musikk. Om det er to klokker som ikke tikker synkront kan jeg få en melodi i hodet ut fra det.

– Studio og musikklaging er leking. Jeg tar opp musikk, leker med masse effekter og lyder, lærer meg hvordan man jobber i studio, hvordan man bruker utstyret og i ny og ned kommer det mye kult ut av det. Jeg lærer mye hver gang.

Hvordan er en typisk dag på musikklinja på Elverum Folkehøgskule?
– Dagen starter først med Ord for dagen med hele skolen. Etter det blir det fag og spilling på musikkrommene. Vi har masse frihet til å lære det vi vil. Vi er veldig heldige fordi Arild (linjelærer på musikk) har så mye kunnskap at han kan lære oss alt det vi ønsker å lære. Og det pusher meg slik at jeg lærer masse om ting jeg ikke kan fra før av både teoretisk og praktisk/teknisk.

– Mye av tiden går til å lage musikk, forberede oss på konserter, lære nye sanger, forberede oss på turneen vi snart skal på, teori osv. Når timene er ferdig har vi fortsatt tilgang til musikkrommet og studio. Så vi kan gå dit og lage musikk så mye vi vil når som helst på døgnet. Nå for tiden bruker vi mest til på å forberede oss til turnè. Vi skal ha konsert som varer 1 time og 20 min, 1 gang hver dag i en uke. Vi skal prøve å fremføre så mye eget som mulig. Jeg skal fremføre 4-5 av mine egenlagde låter. Jeg er glad vi får mye tid, plass og oppfølging. Kommer til å bli veldig fint.


Hvordan får du utfordret deg på EFHS?
– Jeg forventa å spille musikk, lære nye ting og bli god på det, men jeg har lært så ekstremt mye annet også. Som den introverten jeg er så lærer jeg å komme overens med såpass mange forskjellige mennesker på samme sted også. Det er veldig positivt. Veldig mange sosiale folk her som er gode til å dra i gang aktiviteter.

– Her er det helt lov å være seg selv og alle er så åpne. Man får rom til å finne ut av hvem man er. Noen av gutta begynte med neglelakk og plutselig var alle med. I stedet for å bli møtt med «hva er det for noe?» så ble det mer sånn at alle støtter alle. Ingen dømmer noen her. Jeg har fått så mange venner som jeg har blitt godt kjent med, stoler på, henger med og har blitt veldig glad i.


Hvilke valgfag har du eller har hatt ila året?
– Band, gitar, piano, filmklubb, keramikk, videoproduksjon, knivmaking og yoga

Les mer om valgfagene og musikklinja her!

Hva er ditt beste tips til nye elever?
– Vær med på aktivitetene og bli med ut. Du kommer til å møte så mange fantastiske folk du har lyst til å tilbringe tid med. Bli kjent med folk. Du får veldig mange gode venner av å bare være med på ting.

Noen nye elever er spente på om de er flinke nok til å gå på linja?
– Vi lærer mye sammen. Hvis noen kan mer enn deg så kan du bare spørre dem og lære det de kan. I begynnelsen kan det være forskjeller. Men når ukene går så ender alle opp på cirka samme sted fordi alle lærer så mye. Og man er helt trygg om man kan ingenting eller «alt». Ingen krever mer enn du kan og det beste du får til er godt nok.

Framtidsplaner?
– I fremtiden blir det populærmusikkstudie i England i Huddersfield. Der går bestevennen min nå, så da flytter vi sammen i kollektiv. Ønsker å jobbe med å spille musikk live, lage musikk, jobbe i studioproduksjon, så lenge det har med scene og musikk å gjøre så er jeg fornøyd. Ønsker å jobbe med noe musikkrelatert, om det er lærer, produsent, lage musikk for andre, lydmann eller jobbe med lys.

Berge Bistand Bærekraft Flåm Gudvangen Historie Kommende arrangementer NCFU Norsk bremuseum Norsk Cøliakiforening Studietur Troldhaugen Vatnahalsen Ålesund