Livet på skolen

Hvordan reise grønnere?

Vi gir deg tips og utfordringer for mer bærekraftige og grønnere reiser – både med og uten folkehøgskolen.

Transport

Ta tog/buss/minibuss i stedet for fly om mulig. Bruk den ekstra tiden på reise til å gjøre research på reisemålet eller lese artikler. Da får du mer ut av turen og blir mer effektiv når du først er fremme.

På studieturer egner denne tiden seg godt til å gi refleksjonsoppgaver rundt hva som skal til for å få en god reise, hvordan elevene kan tilrettelegge for hverandre, hvem som skal ha ansvar for hva osv.

Handle lokalt og rettferdig

Handle på lokale markeder. Da går pengene utenom fordyrende mellomledd og rett til produsentene – ikke til store globale aktører. Samtidig får du besøke hjertet i det lokale livet og kjenne på lokalkulturen.

Handler du i butikk, se etter merking for Fairtrade eller lignende.

Overnatting

På hotell, heng håndklærne på knaggen og bruk de flere dager, ikke legg de på gulvet slik at de blir byttet. Heng gjerne et «ikke forstyrr»-skilt på døra.

Prøv å unngå overnattinger i én natt, da det krever like mye vask og renhold som etter tre–fire dager.

Ha med håndkle og sengetøy/lakenpose, såpe og toalettsaker der du kan unngå å leie.

Spør om overnattingsstedet har et gjenvinningsprogram. Hvis ikke, oppfordre dem til det i en tilbakemelding på hotellets nettside eller i anmeldelse på Google, Facebook eller Hotels.com.

Reduser vannforbruk

Skru av krana mens du pusser tennene, og mens du såper inn hendene. Skru av dusjen mens du såper deg inn. Reduser antall dusjer, og hvor lenge du dusjer. Dusj i kaldere vann, eller gjerne helt kaldt.

Hvis du tar oppvask, fyll vann i vasken – ikke la vannet renne kontinuerlig.

Reduser shopping

Bruk tiden din på tur til å oppleve reisemålet – ikke butikk-kjeder som er like i alle land. «Fast fashion» har et betydelig miljøavtrykk og tekstilarbeiderne har ofte dårlige vilkår.

Vi bør redusere alle typer forbruk, også suvernirer, smågaver og snacks.

  • Medbrakt matboks, bestikk, vannflaske, termokopp og handlenett reduserer behovet for plastbestikk, plastflasker, engangskopper og hurtigmat som skaper mye søppel.
  • Ha med matboksen på måltider ute, og ta med deg restene til en god lunsj senere.
  • Drikk springvann og reduser kjøp av brus, energidrikk og flaskevann.
  • Pant alt, alltid! Der det ikke er pant – resirkuler.

Smør nistepakke

  • Mye av avfallet på tur kommer fra emballasje. Reduser emballasjen, så reduseres avfallet.
  • Vær realistisk med tanke på hvor mye mat du tar med. Ikke fyll matboksen og kast overskuddet.

Tenk flere måltider

Når man skal planlegge middag felles eller i grupper er det lurt å tenke flere måltider, så ingrediensene som blir til overs fra første måltid kan brukes enten til frokost, lunsj eller en ny middag.

  • Pasta bolognese, salater, taco og gryter kan lett varmes opp igjen eller lages på restemat.
  • Begrens og vurder bruk av «sære» ingredienser hvor du må kjøpe mye, men trenger lite, f. eks. chili, ingefær, en hel strømpe med løk eller hvitløk osv.
  • Vær bevisst på å ikke handles inn nytt dagen før avreise. Hva gjør man hvis man har mye mat igjen?
  • Ta med krydder som salt og pepper hjemmefra. Har du ketchup og sennep fra før som du kan ta med?

Samarbeid om innkjøp

Produkter som smør, ost, kaffe og grønnsaker kan det bli mye rester av. Snakk sammen og finn ut hva dere kan dele på.

Spar strøm

Når du forlater rommet ditt, skru av lys, aircondition, tv osv. Lukk gardinene for å holde varmen ute på sommeren og inne på vinteren.

Dyrevelferd

Ikke kjøp bilder eller tjenester fra noen som utnytter dyr, særlig eksotiske dyr.

Spør reiseaktørene hvordan de jobber for å redusere sitt avtrykk

Hvis du reiser med et buss-selskap, et reisebyrå eller en reiseoperatør; spør om de har en grønn målsetning, hvordan de reduserer sitt avtrykk, om de samarbeider med noen ideelle organisasjoner eller jobber på andre måter for å redusere sitt avtrykk.

Vi er miljøfyrtårn!

Opplegg og utfordringer

Vil du gjøre en innsats på reise? Her er noen utfordringer for å «rettferdiggjøre» turen.

1kg søppel = 1 kilometer

Klassen/gruppa/reisefølget må plukke én kilo søppel for hver kilometer de skal reise på en tur eller gjennom skoleåret.

Strandrydding, parkrydding, fjellrydding

Finn et offentlig område og rydd det du finner av søppel. Rydding kan være selve målet med turen, eller noe man gjør underveis på en tur. Snakk om det å etterlate seg et område i lik eller bedre stand enn du fant det i (sporløs ferdsel).

Lavterskel: Start linjedagen med å gå en tur og snakke om det som skal skje. Plukk søppel på veien. Ta en pause fra møtet eller undervisningen. Kan du gå en tur mens du tar en viktig telefon?

Tips: ta med bagasjevekt og vei hvor mye du finner.

«Tre ting»

En «challenge» der du tar med tre søppelting fra hver plass du besøker.

Shoppefri

Dra på studietur uten å shoppe. Vi handler alt for mye på impuls når vi reiser. Dropp butikkene, så sparer du tid og penger du kan bruke andre steder.

Gå på marked, lag middag

Hvis det skal lages middag i grupper kan de få i oppgave å lage en rett basert på lokale råvarer fra markedet. Gruppa må spørre seg frem og få tips til hvordan maten skal tilberedes. De må snakke med lokale og lære om lokale råvarer og retter.

Dusjkonkurranse

Ta minst en kald dusj på tur, eller ta bare kalde dusjer, annenhver kald og varm osv. Kalde dusjer reduserer dusjetiden. Man kan eventuelt ta tiden og se hvem som dusjer kortest.

NB: Viktig å likevel snakke om verdien av god hygiene 😅

Ta vare på søppelet ditt

Be elevene ta vare på alt søppel de produserer i løpet av en hel studietur. Alle kopper, tyggiser, sjokoladepapir, donut-esker, poser, emballasje osv. Se hvor mye det blir per person og samlet før dere drar hjem. Avslutt med å sortere og kaste.

Innspill eller forslag?

Ta gjerne kontakt for å dele gode erfaringer eller innspill.

Eivind Ellingsen Høimyr

Linjelærer: Foto/Opplevelser

Bak­grunn: Bachelor i medie­de­sign fra Høg­sko­len i Gjø­vik. Gikk snow­board­linja på Elverum folkehøgskole 09/10. Har siden 2008 dre­vet eget firma innen medieproduksjon, og har lærerutdanning i mediefag, samt veiledningsped. Har bodd et år i Uganda og Kenya, med bistandsarbeid ved skolens bistandsprosjekt i Kasese. Eivind er linjelærer på Foto/Opplevelser og underviser i valgfag og fellesfag. Han har også ansvar for design, film, foto og web på skolen.