Musikk – Band/Vokal

Musikkproduksjon gjenforener Østerrike og Ungarns gamle storrike på studietur

Onsdag 24 april tok vi turen ned på Gardermoen der møtte vi en glad hælvis presly/Halvor. Etter en god kopp kaffe gikk vi inn på flyet og var klare for tur. Ikke visste vi at dette skulle bli litt av en flytur… det var problemer med flyet så vi måtte vente på flyet en time i ca 45 varmegrader. Flyet ble til slutt fikset og vi tok av, vi ble litt usikre på hvordan vi kom til å lande. Enten så kræsjet vi eller så kom vi oss trykt til Wien. Håpet på det beste og det gikk bra.

Vi kom frem til Wien og sjekket inn på hostellet som hadde vunnet den berømte «hoscaren» mange år på rad. Der etter dro vi alle ut å spiste middag, og alle var skjønt enige om at det var et veldig vellykket restaurant besøk. Med magene fulle var vi klare for å sjekke ut Wien. Vi tok banen litt for langt i feil retning og det førte oss til et fint slott og en fantastisk hage. Deretter fant vi endelig veien ned til sentrum der vi nøt deilig iskrem på et koselig gatehjørne og spradet rundt i Wiens gater.

Vi besøkte Schönbrunn-palasset den første dagen. Palasset er en av de viktigste kulturskattene i Østerrike. Det daterer flere hundre år tilbake i tid og har vært hjem til keisere. I senere tid har det vært møteplass og oppholdssted for store politiske ledere.

Dag 2 i Wien dro vi å besøkte vi Stefansdomen, en utrulig svær og vakker katolsk domkirke. Vi fikk virkelig fikk testet lår- og rumpemusklene. Rett under 400 trappetrinn tok oss opp i tårnet der vi kunne skue utover hele Wien. Trappen ville ikke møtt noen HMS-krav eller andre typer krav i dag, men det er vel noe av sjarmen. Vi gikk så langt vi kom mot toppen av tårnet i en mørk og trang sirkeltrapp. Klaustrofobien var definitivt til stede, men da vi endelig nådde toppen fikk vi se en fantastisk utsikt over byen. Etter en herlig spaghettilunsj dro vi videre til The Butterfly House, en innendørs hage med over hundre forskjellige arter sommerfugler.

Lørdag sa vi farvel til Wien og tok toget over til Ungarn og Budapest. Vi ble møtt med travle gater fulle av spisesteder og kule butikker. Etter lunsj og en time på en av byens Vintage-butikker dro vi for å finne St. Stephens basilika og det ungarske parlamentet. Hele byen var fylt med vakre bygninger. Vi avsluttet kvelden med middag på en ungarsk resturant og Budapest jazz club der vi fikk høre jazzmusikere jamme hele kvelden.

Søndag ble en litt roligere dag..det er jo tross alt hviledag i visse religioner. Vi dro opp til Széchenyi termalbad og tilbragte gode timer der. Ungarn er kjent for sine mange termalbad med naturlig oppvarmede bassenger i alle temperaturer. Her fikk reisekroppene også litt spabehandling, før vi møttes til en kaffe på Zoo Cafe. Her var det stappfullt. Ikke så rart siden man har mulighet til å drikke kaffe og spise kake med en slange eller øgle rundt halsen. Etter en god middag på kvelden, ble det tidlig seng.

Mandag var vi på the blind senter. Der lærte vi litt om det blinde alfabetet og vi fikk en omvisning rundt i et totalt mørkt rom. Hvor vi gikk i forskjellige rom som var forskjellige scenarioer som stue, krysse en vei, kjøkken og bad. Vi hadde en fantastisk guide som var blind. Alle var veldig enige om at dette var en veldig fin opplevelse og fikk mer forståelse for mennesker som ikke har syn. Etter dette spiste vi fantastisk indisk mat og gikk for å utforske ulike musikk butikker hvor de solgte instrumenter hvor Kooper og Erik spilte i en time.. Etter dette dro vi og så Endgame på kino siden Budapest er jo tross alt er «the city of cinnema». Vi var alle helt enige om at dette var en meeget bra film.

I dag tirsdag vender vi hjemover, for i morgen står det fire effektive og harde innspillingsdager i Lydbildet Studio på Dombås for tur. Time to work!

Hilsen Musikkproduksjon

Noen snapshots fra turen:

backpacker Bistand Bærekraft ekstremsport elverumfhs elverum folkehøgskole Historie kite Kommende arrangementer NCFU Norsk Cøliakiforening snowkite Studietur