Livet på skolen

Folkehøgskole styrker psykisk helse

Psykisk helse er unges viktigste kampsak i følge undersøkelsen UNG 2022. Folkehøgskole styrker din psykiske helse og hever livskvaliteten.

En av de mest brukte definisjonene i Norge beskriver psykisk helse som «en tilstand av velvære der individet kan realisere sine muligheter, håndtere normale stressituasjoner i livet, arbeide på en fruktbar og produktiv måte og ha mulighet til å bidra overfor andre og i samfunnet. God psykisk helse er altså en positiv tilstand – ikke bare fravær av sykdom og vansker».

God psykisk helse er ikke bare fravær av vonde tanker og ubehag, det handler om en positiv opplevelse av egen helse. Det er å takle de utfordringene du møter i livet.

Dette kan man gjøre ved å snakke med en venn, familie eller noen du stoler på som læreren din, helsesøster, treneren din eller en lege.

Hvordan kan du styrke din psykiske helse?

Å takle psykiske problemer kan også bety at du bevisst gjør det som er bra for deg. Begrepet «psykisk helse» brukes ofte i sammenheng med problemer, men studier viser at personer som lærer om hva som styrker vår psykiske helse også har bedre psykisk helse. Det er viktig å vite hva som påvirker psyken vår, slik at vi kan bygge den opp.

Ved å identifisere og styrke disse ressursene, kan vi bli bedre i stand til å møte de utfordringer livet gir.

Nina Helen Mjøsund, spesialsykepleier i psykisk helse ved Vestre Viken.

Den psykiske helsen er alltid tilstede – og omtales som en trapp man går opp eller ned. I toppen av trappen er helsen god. I bunn av trappen er helsen dårlig. Hvor man er i trappen varierer gjennom livet, og det er ikke mulig å være i toppen hele tiden.

FHI om livskvalitet

«Livskvalitet handler om det som gir livet verdi og mening. Hva skal til for at du kjenner på positive følelser som glede, mestring og mening? Noen har glede av en tur i skogen, andre av å studere havet. Noen nyter musikk eller mat, andre blir fornøyde med seg selv når de øver på gitar, eller løser et vrient kryssord. Alt som bidrar til slike gode følelser, gir økt livskvalitet og kan styrke den psykiske helsa».

Klarer du å legge til rette for gjøremål som gir deg positive opplevelser, er mye gjort. Folkehelseinstituttet gir fem råd for hvordan du kan forbedre din psykiske helse:

  • Knytt bånd
  • Vær aktiv
  • Vær oppmerksom
  • Fortsett å lære
  • Gi til andre

Vi mener at disse rådene går hånd i hånd med hverdagen på en folkehøgskole.

1. Fortsett å lære

På folkehøgskole fyller du hverdagen med læring og verdi, og impulsene du får bidrar til gode følelser som kan gi økt livskvalitet.

Folkehøgskole beskrives ofte med «det du ikke lærer andre steder». Å vaske klær, holde orden, styre økonomien din, finne frem i en storby, planlegge reiser, organisere fellesaktiviteter, vise engasjement og ta ansvar.

I tillegg kommer det faglige. På linja blir du en bedre snowboarder, fotograf eller musiker. Du kan velge valgfag for å bli bedre i noe – eller for å prøve noe helt nytt. Det er både kreative, aktive og vitenskapelige fag. Fellesfagene lærer deg om den verden du er en del av, og vi har engasjerende seminarer som setter ting i perspektiv. For ikke å snakke om alt du kan lære av de 130 medelevene dine, og hva du lærer om deg selv når du bor på internat og som en del av et lite og tett samfunn.

2. Vær aktiv

På folkehøgskole får du muligheten til å leve et aktivt liv – sammen med andre. Hele skolen reiser på tur til Jotunheimen, og gjennom linja, valgfag, elevkvelder, programkvelder og fellesfag blir du med på mange forskjellige aktiviteter både inne og ute, i nærområdet og ute i verden.

Du kan f. eks. velge styrketrening, utholdenhetstrening, turn, ski/snowboard, yoga, zumba eller kickboksing.

Du kan lære å tegne og male, lage skulpturer i keramikk, engasjere deg for å gjøre skolen grønnere og mer bærekraftig eller delta på språkkafé med internasjonale elever.

Hver uke er det elevkvelder, der en eler flere linjer arrangerer hyggelige og aktive kvelder for resten av skolen. Elevrådet arrangerer f. eks. ball, og det arrangeres filmprisutdeling, damens- og herrens aften og mange andre aktive arrangementer.

På skolen er det i tillegg styrkerom, skaterampe, railpark for ski og brett, håndverksrom, fotostudio, sandvolleyballbane, bordtennisbord, biljard, badeplass og mye mer.

Artikkelen fortsetter…

3. Knytt bånd

På Elverum folkehøgskole bor du på dobbeltrom, og får en roomie. Du bor på et internat, går i en klasse og deltar i valgfag. I temaukene blandes alle linjer i nye grupper. På den måten får du stadig nye innganger til å bli kjent med de andre elevene.

I tillegg er tilhørighet, samhold og inkludering temaer vi jobber aktivt med gjennom skoleåret. Både på linjene og i fellesfagene.

4. Vær oppmerksom

Hver dag starter med en fellessamling og et «Ord for dagen». En ansatt formidler en god historie, et ordtak, eller et synspunkt som gir en god start på dagen og skaper refleksjon, ettertanke eller bare en fin følelse i kroppen. Deretter synger vi, og det er bevist at sang frigjør hormoner som fremmer lykke.

Hver uke har vi en «danningstime». Her gjør vi ulike caser og diskuterer holdningene våre. Et tilbakevendende tema er å være bevisst det man har, se de man har rundt seg og sette pris på hverdagen.

5. Gi til andre

Gjennom skoleåret arrangerer vi bistandsløp, driver loddsalg og kafé, selger julegavekort, har bistandsmaraton, panter flasker og selger kunst og fotografier til inntekt for skolens bistandsprosjekter i Uganda.

Men det finnes mange andre måter å bidra for andre på. Kanskje du vil vekke noen med kaffe på senga? Du kan arrangere en sosial kveld for linja di? Du kan tenne bålet før de andre har stått opp på tur, eller heie ellevilt på sidelinjen når noen trenger motivasjon for å isbade?

Vi vet at det føles godt å gjøre noe for andre. På folkehøgskolen er det utallige muligheter!

«Fjellvettreglene» for psykisk helse

  1. Bær ikke på tunge tanker alene
  2. Søk hjelp i tide, det er ingen skam å be om hjelp
  3. Spar på fine opplevelser, de er gode å ha med seg i ryggsekken
  4. Vær rustet mot tunge perioder. Snakk om det før det blir for vanskelig
  5. Tenk på det du får til, i stedet for det du ikke får gjort
  6. Vær aktiv. Regelmessig fysisk aktivitet er bra for din psykiske helse.
  7. Forsøk å gjøre noe hyggelig hver dag. Enten for deg selv eller andre.

Hold fast på rutiner

Forsøk å holde fast på rutiner i hverdagen og lag deg nye rutiner når det trengs. Stå opp og legg deg til samme tid, spis faste måltider, lag en plan for gjøremål i løpet av dagen og husk å ta deg pauser. Ta en dusj og ta på deg noe annet enn pysj! Prøv å skille mellom skolearbeid, fritid og helg.

På folkehøgskolen får du fire faste måltider hver dag. Du har en timeplan hver uke, og får en semesterplan for aktivitetene på linja di.

Vi forventer deltakelse

På Elverum Folkehøgskole har vi har lang erfaring med å hjelpe og utfordre unge mennesker. Men for å få det til trenger vi deltakelse.

Det er da folkehøgskole og Folkehelseinstituttets fem råd for bedre psykisk helse sammenfaller. Det er ikke mulig å oppfylle noen av de fem rådene fra senga på internatrommet.

Det er selvsagt lov med dårlige dager. Men hvis man er på bunn av psykisk helse-trappa er man nødt til å komme seg ut av rommet og begynne å gå. Hvis dette er uoverkommelig over tid må man søke hjelp fra andre instanser.

Visste du forresten at?

  • De som bruker mindre enn 30 min på sosiale medier har færre symptomer på angst og depresjon?
  • Å sette klare tidsrammer for daglig bruk av sosiale medier kan gi en sterkere psykisk helse?
  • Passiv scrolling i sosiale medier kan gi et dårligere selvbilde og økt angst, da det kan forsterke inntrykket av at andres hverdag er bedre enn din egen?

Tenk på hvem du følger og lar fylle tiden din. Selv om det ikke føles sånn vil det styre underbevisstheten din. Følg aktører som lærer deg noe og gir positivt fokus, f. eks. Verdensdagen for psykisk helse på Instagram.

En oppgave:

Uavhengig av om du sliter eller har det godt med deg selv. Lag deg en ukeplan der du planlegger bruken av sosiale medier, begrenser tiden til maks 30 minutter i løpet av dagen, og følger alle de fem rådene fra FHI for bedre psykisk helse. Hva skjer med tankene dine?

Hvor kan du få hjelp?

  • Over halvparten av kommuner og bydeler i Norge har en frisklivssentral
  • Sett opp en time med fastlegen din
  • Last ned appen Tankevirus
  • Ring Psykisk helses hjelpetelefon på 116 123
  • Ved akutte tilfeller, ring 113

Kilder

  • https://naku.no/kunnskapsbanken/hva-er-god-psykisk-helse
  • https://www.helsenorge.no/psykisk-helse/fem-rad-for-sterkere-psykisk-helse/
  • https://www.researchgate.net/profile/Hanne-Bjornsen/publication/323014294_Norwegian_only_Kunnskap_kan_gi_ungdom_bedre_psykisk_helse/links/5a7c4a31a6fdcc77cd278ceb/Norwegian-only-Kunnskap-kan-gi-ungdom-bedre-psykisk-helse.pdf
  • https://mentalhelse.no/fa-hjelp/hjelpetelefonen/til-deg-som-onsker-hjelp/gode-rad-for-psykisk-helse
  • https://sml.snl.no/psykisk_helse
  • https://forskning.no/partner-psykiske-lidelser-vestre-viken/6-ting-du-bor-vite-om-psykisk-helse/1266233
  • https://www.enebakk.kommune.no/10-raad-til-hvordan-du-kan-ta-vare-paa-din-psykiske-helse.6301746-525019.html
  • Ung 2022: https://www.youtube.com/watch?v=q7QZpSJd0V8
  • https://www.instagram.com/verdensdagen/

Berge Bistand Bærekraft Flåm Gudvangen Historie Kommende arrangementer NCFU Norsk bremuseum Norsk Cøliakiforening Studietur Troldhaugen Vatnahalsen Ålesund