Livet på skolen

Hvordan kommunisere bedre?

Lær deg å kommunisere på «Giraffspråket»!

Gjennom livet møter vi på ulike situasjoner der det kan være vanskelig å kommunisere godt. Kanskje må man si noe som er vanskelig å si pga innholdet i budskapet, eller på grunn av samtalepartners eller egne følelser. Giraffspråket og øvelse i å kommunisere bedre har vært tema i danningstimen her på skolen.

Giraffspråket er et bilde på å «heve seg over» noe og blir også kalt «ikke-voldelig kommunikasjon». Det motsatte er ulvespråket (voldelig kommunikasjon) der man prøver å bite hodet av hverandre, anklager, kaprer samtalen og går i forsvar. Giraffspråket handler om å ta opp noe på en vennlig, ærlig og nøytral måte.  

Stikkordene for giraffspråket er:  Beskriv – påvirkning – løsning – respons 

 
Slik går man frem. Eksempel: 
Person A er irritert på romkameraten B, som stadig vekk roter på rommet og er slurvete med vasking. B etterlater også masse hår i vasken, og A går og irriterer seg veldig over dette.  
 

1. Vær sikker på at den du snakker med har tid og at temaet passer å ta opp i situasjonen 

A: Jeg vil gjerne snakke med deg. Passer det nå? 
B: Det passer fint. 

2. Person A beskriver situasjonen, objektivt 

A: Nå ligger det hår i vasken, det er veldig rotete her, det er ikke vaska ordentlig på gulvet. 

3. Person A beskriver hvordan dette påvirker han eller henne, praktisk eller følelsesmessig. 

A: Når jeg kommer inn på rommet så ønsker jeg å slappe av. Men jeg klarer ikke å slappe av, når det er rotete. Jeg vil gjerne slippe å måtte ta ut dine hår fra vasken før jeg skal pusse tennene. Det gjør at jeg synes det er vanskelig å være på rommet vårt. 

4. Person A beskriver hva som må til – hva han eller hun trenger for å løse sitt problem. Person A avslutter med «Hva tenker du om dette?» 

A: Jeg ønsker at du vasker gulvet ordentlig når det er din tur, at det ikke ligger masse klær på gulvet og at du fjerner hår fra vasken når du har børsta håret.  
A: Hva tenker du om dette? 
 
 

Person B får muligheten til å gi sin versjon av saken, og bør forholde seg til samme fremgangsmåte: Beskriv – påvirkning – løsning – respons. 

Person B beskriver hva han/hun tenker. Hvordan han/hun opplever eller påvirkes av det aktuelle problemet, hvilken løsning han/hun ser for seg og åpner for respons fra person A. 

Case: er dette ulvespråk eller giraffspråk? Marker i margen med U eller G 

–Når du spør andre om å være med å se film, men ikke meg, blir jeg usikker på om jeg også kan være med, og det synes jeg er litt vondt og vanskelig 
–Det er så irriterende at du aldri gidder å gå ut med søpla 
–Du tar alltid med masse folk på rommet uten å spørre meg 
–Når du vil at jeg skal vekke deg, men likevel ikke står opp, føler jeg at jeg blir ansvarlig for at du ikke kommer deg på OFD, og det synes jeg ikke er riktig. 
–Jeg trenger søvn, og da kan ikke du komme inn på rommet etter at det skal være stille 23.00 
–Jeg gidder ikke å låne deg penger, for du vippser aldri tilbake 
–Nå har jeg lagd middag til alle uten at noen hjalp til. Da får dere ta oppvasken. 
–Du lukter helt jævlig. 

Oppgave: Lag gode «giraff-formuleringer» for de problemene dere markerte med U. Husk verdiene og fremgangsmåten: 

Vennlig – Ærlig – Nøytral 

Beskriv – påvirkning – løsning – respons 

backpacker Bistand Bærekraft ekstremsport elverumfhs elverum folkehøgskole Historie kite Kommende arrangementer NCFU Norsk Cøliakiforening snowkite Studietur