Musikk – Band/Vokal

Musikk med inngående læring av sangteknikk og masterclass

Med hovedfokus på vokal, ble det en spennende uke for elevene da student Ingrid tok dem med på en reise gjennom sangteknikk og det å få bedre kontakt med egen kropp.

Hvordan fungerer stemmen vår?  

Jeg har hatt gleden av å være utplassert som praksisstudent på Elverum Folkehøyskole i fem uker. Den siste uken ønsket jeg å gjennomføre et vokalt prosjekt over to dager. Jeg ville gi elevene et innblikk i hvordan stemmen vår fungerer – både i teorien, men også i praksis. Prosjektdagene startet med en forelesning om det fysiologiske. Vi så på bilder og diskuterte hvordan luften i lungene våre bidrar til vibrasjoner i stemmebåndet i strupehodet, som deretter blir til lyd i de ulike hulrommene våre ansiktet og halsen vår har. Vi lekte oss med å lage lyd uten å bruke luft, kjenne på forskjellen mellom hvisking og prating, og prøvde ut ulike klanger vi kan lage med munn, nese og hals.  

For å få kroppen i gang, gjennomførte vi en god og grundig kroppslig oppvarming. Sammen gjorde vi pusteøvelser i ulike posisjoner og stillinger. Elevene ble utfordret på å kjenne hvor viktig pusten er, hvordan pusten vår fungerer best, og hvor i kroppen vår luften vi puster inn plasserer seg. Vi gjorde øvelser for å få alle muskler og ledd avslappet, inkludert tunge og kjeve. Et avslappet ansikt og avslappede muskler gir det beste utgangspunktet for en sunn bruk av sangstemmen vår, og dette fikk elevene selv oppleve og teste ut. Etter å ha varmet opp kroppen, gjorde vi ulike øvelser med stemmen for å gi stemmebåndene en myk inngang til en lang dag med masterclass. Vi kjente på kjeven og strupehodet mens vi sang, og gjorde øvelser med pianoet for å få stemmebåndene varm.  

Den andre dagen bestod av masterclass for alle elevene. Hver elev hadde en sangtime med meg fremfor resten av klassen. Elevene sang en selvvalgt sang, og jeg ga dem tilbakemeldinger etterpå. Disse tilbakemeldingene jobbet vi med, og sammen gjorde vi ulike øvelser for å gjøre det enklere for elevene å synge. Den største utfordringen for mange var hvordan man kunne bruke støtte fra magen for å få en tydeligere klang. Samtidig vil riktig bruk av støtte gjøre det enklere og mer behagelig for elevene å synge. En øvelse som hadde mye effekt, var å ha en drakamp med meg. Jeg holdt en stol som eleven dro i, samtidig som de sang. Her ble mange overrasket over hvor stor effekt det hadde på sangstemmen, og spesielt elevene som observerte fikk noen aha-opplevelser da de fikk høre forskjellen på fremførelsen med og uten stolen og støtten.  

Jeg hadde det svært moro disse dagene med elevene, og merket en bratt læringskurve hos hver enkelt elev. De tilegnet seg mye kunnskap på bare to dager, og har nå mange gode verktøy som de kan ta med seg videre i sin musikk.  

Bistand Bærekraft Historie Kommende arrangementer NCFU Norsk Cøliakiforening Studietur