Foto/Opplevelser

Trysil-shoot med Foto og Snowboard/Freeski

Fotolinja har vært med Snowboard/Freeski til Trysil på photoshoot. Her får du se resultatet – og lære noen gode tips til ski-og brettfotografering.

Vinn-vinn

Gjennom skoleåret har vi mange linjesamarbeid. Det er sosialt og lærerikt å gjøre opplegg med de andre linjene, og det gir store muligheter (Foto-linja er gode modeller, for all del, men vi får litt mer action når vi fotograferer Snowboard/Freeski i Trysil).

Men det er ikke bare fotografene som får kule motiver. Ski- og brettklassen får en større forståelse for hvordan man bør legge opp en photoshoot, og blir med på planleggingen og hører om hvordan man bør plassere seg osv for å få gode bilder.

Tips til snowboard- og skifotografering

Ikke gå i veien!

Den første regelen handler om din og andres sikkerhet. Det sier seg selv, men er fort gjort å glemme når man er i sonen og jakter det perfekte bildet: ikke gå i veien!

Når du skal ta bilder må du alltid ha oversikt oppover i bakken. Sett fra deg utstyret langs kanten, eller utenfor løypa. Se deg for hver gang du flytter deg, og aldri beveg deg bak kuler, hopp eller heng uten å være helt sikker på at du har kontroll på de som kommer nedover bakken.

Unngå «the man in the sky»

Dette er en «don’t» jeg lærte fra Snowboardforbundet på en av mine første shoots. Du vil altså ikke ta bilder av «man in the sky», med andre ord en kjører med bare himmel rundt seg.

«Man in the sky»

Pass på å få med litt av hoppet, kulen eller andre referanser rundt som viser hvor høyt og langt kjøreren hopper. Det gir creds og settes pris på i miljøet.

Rask lukkertid og serieopptak

Dette går på kamerainnstillinger. Bruk serieopptak, slik at kameraet tar flere bilder etter hverandre når du holder inne utløserknappen. Da er det større sjanse for å få blinkskuddet (og du kan sette sammen bildet til fete sekvenser etterpå).

Foto: Eivind Høimyr / @fotolarer

Bruk gjerne modusen «S» (Nikon) eller «Tv» (Canon), dette er «Shutter priority» (lukkerprioritet på norsk). Det betyr at du stiller lukkertiden, så gjør kameraet resten. Det anbefales å bruke lukkertider på 1/500 sek eller raskere. ISO kan være auto.

Hvor skal man stå?

Her er det ingen fasit, og det går an å gjøre veldig mye kreativt. Men en god start, og en av mine favorittplasseringer, er å stå i området der inrunnet (bakken ned mot hoppet) slutter, og kickeren (selve hoppet) begynner å gå oppover. Der står du relativt flatt, og kan få med både hoppet, kjøreren og kulen.

Jeg anbefaler å stå på skrå mot hoppet, slik at kjøreren ikke forsvinner bak hoppkanten. Det kan også funke fint å stå nesten 90 grader på siden av hoppet, men det kommer an på hvordan det ser ut i anlegget. Fordelen med å stå på skrått er at du ofte får dalen eller omkringliggende fjell som bakgrunn bak kjøreren.

Foto: Eivind Høimyr / @fotolarer

Et annet tips er å stå på kulen, men da trenger du en vidvinkellinse på 24mm eller lavere.

Foto: Eivind Høimyr / @fotolarer

Jeg pleier å bruke en 24-70mm linse. Den er fleksibel til det meste. Jeg bruker også ofte en 70-200mm for å kunne stå lenger unna, men likevel komme tett nok på.

Organisering og kommunikasjon

Dette er et undervurdert punkt. Før en shoot er det viktig å bli enige om at kjørerne må vente på signal fra fotografen før de kjører. Jeg har misset utallige hopp og rails fordi kjørerne har vært utålmodige, eller fordi de har trodd at jeg har vært klar fordi kommunikasjonen har vært utydelig.

Avtal tydelige tegn for hva som betyr klart og vent. Hvis kjørerne skal kjøre flere etter hverandre med kort avstand (line) må fotografen forberedes på det for å henge med. Vær også tydelig på hvilket element det skal kjøres på.

Vil du være ekstra nøye kan du tenke på hvilken vei en kjører kommer inn på et element. Får du ryggen eller fronten på kjøreren fra der du står? Hvilken vei skal kjøreren rotere?

Galleri fra Trysil

…sjekk film under galleriet