Kompetanse på Elverum folkehøgskole Gjennom å satse på kompetanse vil vi tydeliggjøre hvilket utbytte elevene har av et år på Elverum folkehøgskole. I samarbeid med Hovedorganisasjonen Virke har vi fått opplæring i «Balansekunst», et system utviklet av Tormod Skjerve for å dokumentere kompetanse. Systemet beskriver nøkkelkompetanser i balansen mellom mennesker og teknologi, fleksibilitet og rutiner og tempo mot tilstedeværelse. Modellen har blitt en standard for å dokumentere kompetanse i arbeidslivet, og er særlig god for å synliggjøre kunnskap og erfaringer man bygger opp utenfor det tradisjonelle skolesystemet. Nøkkelkompetanser Dette er nøkkelkompetansene man utvikler på Elverum folkehøgskole. Mennesker–TeknologiFleksibilitet–RutinerTempo–TilstedeværelseRelasjonsbyggingEgenutviklingResultatorientertSamhandlingKreativitetTilgjengelighetKommunikasjonProsjektledelse Faglighet Mennesker–Teknologi Relasjonsbygging Kan bygge gode relasjoner i en stor variasjon av situasjoner og mennesketyper, for å skape trygghet og tillit og utvikle empati, respekt og toleranse. Samhandling Evner å samarbeide, planlegge og tilrettelegge for samhandling i en stor variasjon av grupper. Kan støtte, involvere, skape glede og stille opp for og med andre. Tar ansvar for gode helhetlige løsninger og et godt samarbeidsklima for å oppnå best mulig prosess og resultat. Kommunikasjon Har evne til å gjøre budskap presise både skriftlig, muntlig og non-verbalt gjennom ordvalg, tydelighet, formidling og kanalvalg. Fleksibilitet–Rutiner Egenutvikling Har evne til å utvikle sin faglige og personlige kompetanse og egenskaper, i et kontinuerlig samspill med andres behov og ønsker. Ser sammenhengen mellom egen mestring og andres mulighet til mestringsfølelse. Kreativitet Har god kunnskap om kreativitet og evne til å skape prosesser som gir nye løsninger og åpner for nye måter å komme til et verdifullt resultat. Ser verdien av å leke, prøve og feile, samt nytten av mangfold i kreative prosesser. Prosjektledelse Kan strukturere og planlegge større og mindre prosjekter for seg selv eller i ulike grupper på en effektiv og hensiktsmessig måte for å oppnå ønsket resultat innenfor gitt tid. Kan samle relevant informasjon, tenke strategisk, vurdere og ta valg. Faglighet Mestrer grunnleggende teknikker og kjenner til avanserte faglige metoder og begreper både praktisk og teoretisk. Kan strukturere faglig arbeid, sette mål og velge læringsformer som gir faglig mestring og progresjon. Har evne til å kombinere teoretisk og praktisk kunnskap til en helhet i det faglige arbeidet. Tempo–Tilstedeværelse Rasultatorientert Kan gjøre nødvendige prioriteringer og ta beslutninger som fører til ønsket resultat. Kan involvere og tilrettelegge for at andre kan oppnå mål og vise gode resultater. Tilgjengelighet Forstår betydningen av tilstedeværelse både fysisk og mentalt – både for seg selv og andre. Har forståelse for enkeltmenneskers behov for trygghet og for å bli sett, hørt og forstått.