Afrika – første coronauke

Uke 12 ble en rar og surrealistisk uke for oss alle. Alle elevene har reist hjem og de utskjelte sosiale medier er plutselig nøkkelen til nesten alt. Vi lærere skal forsøke oss på fjernundervisning og elevene skal forsøke å være delaktige og engasjerte. Ikke lett, men samtidig så kommer det frem noen nye opplevelser og erfaringer som nok også vil krydre fremtiden vår. Vi har forsøkt å følge en så vanlig timeplan som mulig – ihvertfall i henhold til hva slags opplegg vi legger ut. At elevene svarer på forskjellige tidspunkt er svært forståelig, men undertegnede er fornøyd med at så mange på linja har vært delaktige i første Coronauke! Og hva har jeg og vi gjort?

1 Pedagogikk for de rike – klesskap er gjennomgått. Hva kan repareres, gis bort til trengende og hva beholdes. En blanding av rydde- og konsumtrening.

2 Se dokumentaren til Urix om koronaviruset https://tv.nrk.no/serie/urix/202003/NNFA53030520/avspiller

  1. Finn ett annet land i Europa i tillegg til Kina som dere skal sammenligne Norge med. Hva gjør de/har de gjort som vi ikke gjør? Fordeler/ulemper? Hva gjør vi/har vi gjort som de ikke gjør? Fordeler/ulemper?
  2. Skriv minst 10 tips til hvordan vi som enkeltpersoner i Norge kan drive solidaritetsarbeid innad i landet for å hjelpe hverandre best mulig i denne krisen. Velg 3 av tipsene og gjennomfør de.

3 Venn i hverdagen- send en hilsen, bilde til de eldre på Moen og Jotunhaugen.

4 Mini- prosjekt : 

Eks på tema:

  1. En organisasjon (Amnesty, Changemaker, Blå Kors, Røde Kors, Leger uten grenser, mercyships, SLUG, SAIH osv)
  2. Konflikter (tidligere og nåværende i Afrika ,men også i andre land, hvis det frister mer )
  3. Flyktning- og asylproblematikk (konflikter, lykkejegere, ressursmangel, klimaflyktninger, organisasjonen Dråpen i havet, Flyktninghjelpen etc. Hva nå i disse Coronatider?
  4. Miljø og forbruk (global oppvarming, plast i havet, utrydningstruede arter, politikk, avskogning, klimaflyktninger, kjøtt, flyskam  etc…Hvordan preges dette av virusfaren?
  5. Terrorisme og ekstremisme (IS, Boko Haram, Al.Shabab, nynazister, 22. juli etc)
  6. Vold, misbruk og trakassering (Me too-kampanjen, æresrelatert vold innen religiøse grupper, overgrep, voldtekt, vold mot barn) Kan dette øke i disse dager?
  7. Samfunn (dødsstraff, korrupsjon, menneskehandel, abort, rus og  avhengighet, mental helse, lobbyvirksomhet, fordommer, likestilling, digital fremtid: roboter, personvern, sosiale  medier etc)
  8. Religion og kultur (ulike religioner og samfunnsproblematikk, subkulturer: arbeidsledige, rusavhengige, LHBT, kjønn etc)
  9. Bedriftsmakt/eierskap(sweatshops, barnearbeid, fair-trade, maktmisbruk, ladyboys  etc)
  10. Backpacking/reising (reisemål, tips, erfaringer, landinfo  Lignende den  oppgaven vi hadde i januar: Lage en reise med budsjett osv)

 

Eksempler på presentasjon av oppgavene: Kortfilm, dikt, sang, lydfil ,avisartikkel, kronikk i et blad, lage en plakat, hefte, Power Point,

5 VIDEOHILSEN

Lag en kort selfie-video med dine betraktninger om denne surrealistiske hverdagen vi har nå og en TOP 5 – liste over hva du gjør disse dagene.

6 TOP5 LISTE over hva du svaner mest i virustiden og positive konsekvenser av COVID-19

DANNINGSTIME: Lag et hyggelig måltid til hustanden eller deg selv. Lag finn en god oppskrift, pynt bord og lag en hyggelig ramme. Send bilde og ring Geir i løpet av helgen på Teams.

 

Konklusjon uke 12:  Mange gode betraktninger,rørende hilsninger til aldershjemmene, innholdsrike PP-presentasjoner,plakater og hyggelige mimrebilder og få men gode oppringninger.

Adas fruktsalat

Synne serverte nytrekt torsk .

Gjett hvor mange koronafrie gjester hos Maylin?

Gina deler gode minner fra Namibia

…og Johanna det samme

Matja avslørte fredag skjulte kokkeferdigheter.

…og dette håper vi å få til etter påske.

Skriv en kommentar